Topik : Wang
Hasil Pembelajaran : Untuk menambah dua
atau lebih jumlah wang
melibatkan kombinasi
wang kertas dan syiling.
Bahan-bahan : Buku, pensel, pen,
pemadam, manila kad,
wang mainan,
kertas.
Teknik : Main peranan
Prosedur :
- Guru mewujudkan satu situasi – koperasi sekolah.
- Guru menerangkan situasi, peranan watak dan tempoh lakonan.
- Murid menyusun meja dan kerusi mengikut kehendak situasi.
- Guru membahagikan murid kepada dua kumpulan watak, iaitu penjual dan pelanggan.
- Murid yang berwatak sebagai penjual meletakkan produk-produk yang ingin diniagakan di atas meja yang telah susun dengan kemas dan mengikut kategori.
- Guru mengagihkan wang mainan kepada murid.
- Murid-murid yang berwatak pelanggan mula memilih produk yang ingin beli sambil menanya harga barangan.
- Mencatatkan harga barangan yang ingin dibeli dan membuat perhitungan sebelum membuat bayaran.
- Murid-murid membuat bayaran di kaunter dan menyemak perhitungan yang telah dibuat adakah sama dengan kiraan yang dibuat oleh penjual.
- Selepas 15 minit, pertukaran watak di antara penjual dan pelanggan. Ulangi langkah 7 hingga langkah 9.
- Guru merumuskan pengajaran mengenai penambahan wang.
- Guru meminta murid mengemaskan bahan-bahan serta menyusun balik meja dan kerusi.
No comments:
Post a Comment